2012. május 10., csütörtök

Rita levele

Megkértem Ritát, hogy írjon egy pár sort az együtt töltött idő során szerzett élményeiről, tapasztalatairól, hogyan látja a segítőkutyázást külső szemmel stb. -  íme a levele, melyet változtatás nélkül közlök:



"Szia!

Küldöm az írást, nincs benne logika, írom, ahogy eszembe jutnak:

Nekem a szájról olvasás egy rejtély. Fogalmam sincs, hogy lehet a száj mozgása alapján kisilabizálni, hogy mit mond a többi ember, ráadásul nem csak fél, vagy egy óráig, hanem mondjuk egy egész nap.

Ami a legnehezebbnek tűnik a hallássérült létben kívülről, az az, hogy egyszerre egy-két ember van benne a látótérben, és ha összejön több ember beszélgetni, akkor elég esélytelennek tűnik a szájról olvasás. Az is rossznak tűnik, hogy az emberek nem nagyon ismerik ezt a típusú állapotot, és mivel nem látható, nem is tudják, hogy ez van, vagy ha tudják, hogy hogy kéne viszonyulni hozzá, és fárasztó lehet mindig elmondogatni.

Az emberek Chillire nyomulása szerintem azért van, mert nagyon kevesen tudják, hogy egy segítőkutyát másnak nem nagyon kéne simogatnia. Hiába logikus, én is csak akkor gondoltam bele, amikor egy ismerősöm apukája kapott egy cukorbetegség jelző kutyit, és mondták, hogy ez van.

Mondjuk, alapból semmilyen kutyára sem lenne muszáj hirtelen rányomulni, én is tapasztalom ezt a kutyimmal, csak ez jóval ritkább, és így nem olyan zavaró egy kisebb városban, mint Budapesten. Tényleg gáz volt a sok odanyúlkálás. Megoldás erre ugye csak egy Chilli szájából kilógó véres alkar vagy egy rottweiler lenne :o).

Másrészt meg van egy jó oldala is annak, hogy odajönnek: kialakulhatnak pozitív szituk, beszélgetések is, ha valaki szimpi jön. Aki kifejezetten bunkó volt, az csak a mekis pasi volt, de az nagyon.
A bunkóság, nyomulás feltűnőbb, mint a kedvesség, voltak pozitív megnyilvánulások is, pl, lekisbárányozták, meg elég soxor jajdeari-jajdecukizták Chillit odanyomulás nélkül.

A „sima” kutyázás is egy életforma, a segítő kutyázás meg „még életformábbnak” tűnik. Láttam, h szigorú szabályokat kell betartani, de úgy, hogy közben odafigyelni a kutya igényeire is. Szerintem tökjó dolog, rendszert  visz a napokba, örömöt ad, és nem semmi, ahogy jelzi Chilli a különböző hangokat.

     Szió!

            Rita"



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése