2012. március 16., péntek

Hallóból hallássérült - Egy 20 éves diáklány története

Tegnap kaptam egy e-mailt egy 20 éves diáklánytól, aki a blogon keresztül talált rám. Történetét, kérdéseit az ő hozzájárulásával osztom meg veletek.

Nagyon kiakadtam a levelén, szívszorítva olvastam sorait, kérdéseit. Nem értem, hogy miért nem vették észre időben, hogy halláscsökkenése van? Kiabálás, hangos beszéd, társalgás, mások meg nem értése, hangerő feltekerése, beszárkózás, mind-mind intő jele a halláscsökkenésnek. Ha túl későn veszik észre, túl későn kezelik, akkor tovább romlik a hallás. Esetében enyhe halláscsökkenésből középsúlyos halláscsökkenés lett.

A másik ami megdöbbentet, az a mód, ahogy közölték egy 20 éves lényegében gyerekkel, hogy hallókészülékre van szüksége: "az audiológusnál tett látogatás és hallás vizsgálat után ennyit mondott a nő: ez nem gyógyítható, hallókészülékre lesz szüksége. A fül-orr-gégész szakorvos majd visszafog küldeni ide és mi megcsináljuk a készüléket. Viszlát."  

"Sosem fogom elfelejteni. Még esélyem sem volt kérdezni. Percekig ültem a váróba és azon gondolkodtam, hogy most mit csináljak, mint mondjak az édesanyámnak. Aki tűkön ülve várta a hívásomat. Velem volt az öcsém (...). Ő hívta fel anyát és mondta meg. Sajnos bővebb tájékoztatással nem tudtunk neki szolgálni. Aztán csak elindultunk hazafelé. Itthon pedig a zokogó anyámat találtam a konyhában. Én akkor még nem tudtam felfogni, elfogadni, elhinni, hogy nekem hallókészülék kell. Azóta sem tudok beletörődni a dologba, de talán ha már meglesz a következő hallásteszt és hasonló eredményt kapok, az orvostól is válaszokat, és talán megnyugtatást kapok, hogy nem olyan nagy a baj és nem fog már romlani a dolog akkor könnyebben beletörődök. "

...

Története dióhéjban: másfél évesen volt egy súlyos középfül gyulladása, mely kifakadt. Kezelés nélkül hazaküldték, aztán évekig jártak fül kimosásra, sokat fájt a füle. 13 évesen elment a fülészetre, ahol "elmondtam az orvosnak a panaszomat, hogy néha nehezen értem meg amit a többiek mondanak, főleg zajosabb környezetben, vagy ha többen beszélnek egyszerre, és az ismerőseim szerint nagyon hangosan beszélek. Azt gondoltuk, hogy ismét ki kell mosni a fülemet és minden rendben lesz. De a dolog nem volt ilyen egyszerű. Elküldtek, életem akkor először hallás vizsgálatra, ahol kiderült, hogy igazat mondok és tényleg rosszabb a hallásom. Visszamentünk szépen az orvoshoz a fülészetre, de nem is mondta, hogy hallókészülékre van szükségem."

Évekig megpróbált együtt élni a problémáival, majd most márciusban jutott el oda, hogy elemegy a fülészetre.


"Teljesen nyugodt voltam, hogy az eredmény biztos jó lett. Majd annyit mondott az audiológus nő, hogy hallókészülékre lesz szükségem és az orvos majd hozzá fog vissza irányítani. Megkérdezte még, hogy van-e más hallássérült is a családban. És ennyi volt. Kérdéseimet nem is tudtam feltenni, mert ezután el is köszönt. A teszt szerint 30 decibelnél hallom először a hangokat és körülbelül 45 ig tart.

Mivel nem kaptam értékelhető választ, és semmilyen más választ sem, ezért úgy döntöttem, hogy elmegyek és megérdeklődöm a részleteket egy hallás centrumban. Na ott nagyon kedves volt a nő és elmagyarázta, hogy ez egy enyhe hallás csökkenés és javasolják a készüléket. Mondta, hogy most márciusra már nem tud időpontot adni hallás tesztre, de április végén már igen. És szerinte várjuk meg amíg vége lesz ennek a megfázós, influenzás időszaknak és utána szívesen megvizsgál és csinálunk hallástesztet. Aztán segít készüléket választan és a többiben is segít majd. Ez nagyon jól hangzik. De most sajnos ennél többet nem tudott mondani, mert mások is várakoztak rá. 

Viszont van egy pár olyan kérdés, ami folyamatosan itt motoszkál a fejemben és nem tudok szabadulni tőle. Szeretném megkérdni, hogy segítsem a válaszaival. Ez fontos lenne számomra. Egy hónapig még ezen rágódni, elég idegesítő lesz. Ráadásul édesanyámmal sem tudok erről beszélgetni, mert az gondolja, hogy ő rontott el valamit. Nagyon sírt, amikor megtudta, hogy az ő "kicsi" lánya hallássérült. Hiszen ő egészségesen szült és nagyon vigyázott rám. Amikor szóba kerül a téma akkor mindig azt érzem, hogy magát hibáztatja és pillanatokon belül ismét kiborul. Szóval inkább nem hozom szóba a témát előtte. Tudom, hogy nem orvos és talán nem is tud minden kérdésemre választ adni, de azért egy próbát megér. "

1. a hallásom már sosem fog javulni?
2. mi okozhatta a gondot?
3. ha már 13 évesen megfelelő ellátásban részesültem volna, akkor talán nem is tartanék?
4. a hallás vizsgálat után rögtön megkapom a készüléket?
5. nem lesz minden sokkal hangosabb? mert ha valaki előttem áll és ketten, hárman együtt beszélgetünk, akkor nincs gond. az órán és társasában, zajos helyen nem értem meg néha, hogy mit mondanak. nem érzem úgy, hogy készülék kéne, hiszen most is hallok, csak a megértés okoz gondot és kiabálok.
6. milyen időközönként kell újra hallás vizsgálatra menni?
7. a készüléket bárhol csináltatom, mindenhol 50 és 100 ezres nagyságrendű összeget fognak mondani?
8. Ön melyik fajta készüléket ajánlja, mint kezdő hallókészülékesnek? Én a fül mögöttire gondoltam, mert még nem volt soha készülékem és azt gondolom, hogy elég törékeny, érzékeny eszközök ezek. jobb, ha valami stabil eszközt kapok először. 
9. ha tönkremegy a tb a javíttatást állja?
10. ott kell lennem a készülék beállításánál, minden egyes hang eserében, vagy ezek már előre beállított eszközök és nekem csak fel kell próbálni és kész is?
11. nem vagyok túl tájékozott a biológiában, de a fülnek van egy természetes tisztulási folyamata, ha készülék folyton a fülemben van, akkor ezt megakadályozom? akkor azért fülmosásra el kell járni?
12. én nem külső alapján döntök emberekről, igyekszem megismerni őket, és segíteni. bár sosem találkoztam még már hallássérülttel. milyen tapasztalatai vannak a halló világban? gondolok itt olyanra, hogy megnézik önt ha valahova megy, ha állás interjúira jelentkezik a készülék látványa miatt elutasítják?
13. milyen javaslatai/tanácsai vannak számomra a készülékkel, viseléssel, tisztítással kapcsolatban?
14. hogy működik az illeszték mintavétel?
15. hogy történik a készülék választás?

Válaszok I.


1. Szeretek zenét hallgatni, színházba járni. Lehetséges a készülékkel zenét hallgatni?
2. amint megkapom a készüléket a szalonba le se vegyem, abban menjek haza?
3. a tanulási folyamat, akkor gyorsabban megy, ha egész nap rajtam van, vagy érdemesebb minden nap fél órával tovább fent hagyni.
4. szemüveges vagyok, bár nem túl rossz a látásom. Azért szemüveg nélkül is látok. Előfordul, hogy úgy megyek el fürdeni, hogy a fejemen van a szemüveg. Reggel pedig az az első, hogy felveszem. szóval remélem, hogy sikerül hamar megszokni.
5. az jó lesz, ha nem kiabálok végre. én ugyan nem érzékelem a dolgot, de azt azért igen, hogy nem tudok úgy elmondani egy mondatot, hogy valaki ne szólna rám, hogy halkabban. amint megkapom a készüléket azonnal abba is marad a hangos beszéd?
6. a készülékhez nem lehet esetleg újra tölthető elemet venni?
7. digitális, vagy régi fajta készüléket érdemesebb inkább venni? én halló ember vagyok, csak rosszabbul hallok, akkor a digitális technika közelebb áll a valós világ hangjaihoz?
8. ez a kérdés furcsa lehet, de mi az amit el kell mondjak magamról az orvosnak? én amúgy is elég zárkózott ember vagyok, bár az is lehet, hogy csak azért, mert nem mindig értem amit mondanak az emberek, nem sokat beszélek. Főleg mert félek, hogy rám szólnak a kiabálás miatt. elég ha azt elmondom, hogy a szüleimnek mennyi a keresete, és ők finanszírozzák a készüléket, öt testvérem van,  informatikai suliba járok, szeretek zenét hallgatni.....
9. A kutyus végül is helyetted hall? ha mondjuk valaki csenget, akkor ő szól, és te követed őt a hang forrásához? vagy ez hogy működik? nem is hallottam még ilyen kutyusról, bármelyik kutya megtanítható arra, hogy helyettem halljon? bár szerencsére, ha lehet ilyet mondani, nekem ilyenre nincs szükségem. inkább zajos környezetben, társaságban és az órán veszem majd hasznát a készüléknek. egyenlőre a sok testvér miatt csak tengerimalacot tartok, de egyszer biztos szeretnék kutyust is.

Válaszok II.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése