2011. november 10., csütörtök

Állatorvosi anatómia tanulás és boncolás

A Kisállat Fizioterápiás képzés kapcsán tanulok állatorvosi anatómiát (csak kutya) ezen belül is elsősorban a mozgásszerveket (csontok, ízületek és izmok) vettük részletesen.
Még nyáron, a postán kapott jegyzetet látva nagyon megijedtem, hogy fogom mindezt megtanulni. Ezért alapos kutatásba kezdtem a neten és rengeteg hasznos tippet, videót, játékos feladatot, honlapot és könyvet találtam. Bevallom őszintén, hogy a habilitációs kutyakiképző tanfolyam miatt nem volt még rá időm tudatosan tanulni, de már csak a keresgélés eredményeként fel tudom sorolni a kutya összes csontját és a főbb izmokat.
Én nagyon vizuális és gyakorlatias típus vagyok, jó kézügyességgel, viszont a szóban elhangzottakat (pontosabban a szájról olvasottakat) nem igazán tudom megjegyezni, és a szóbeli vizsga is kifejezetten a gyengéim közé tartozik. Valószínűnek tartom, hogy ez az egész fizioterápiás képzés pont a gyakorlatias jellege miatt jön be annyira.

Dr. Szalay Ferenc tanár úr lehetőséget adott a csoportunknak arra, hogy aki szeretne jöjjön el egy gyakorlati foglalkozásra, azaz boncolásra. Ma volt az első alkalom. Reggel nagyon görcsös voltam, mert pontosan nem tudtam, hogy mire számítsak, még az is megfordult a fejemben, hogy inkább hagyom az egészet a csudába, hiszen nem kötelező. Aztán vettem egy nagy levegőt és elhatároztam, hogy nem hagyom elúszni ezt az egyszeri lehetőséget, így hát elmentem... és egyáltalán nem bántam meg. Sőt rájöttem, hogy hiába a tanár által írt kiváló jegyzet, az anatómiai atlaszok, illetve az egyéb segédanyagok, ezek egyike sem helyettesítheti a csupasz valóságot - legalábbis nekem.  Ugyanis, ha belegondolunk a fentiek 1-2 kivételével 2D-ben jelenítik meg azt, ami valójában 3D-s.

Igyekszem nem belemenni a részletekbe: tanár úrtól kaptam köpenyt meg gumikesztyűt, majd a hallgatókkal együtt bevonultunk a boncterembe. Itt volt 8 asztal, ezek mindegyikén különböző méretű kutyák 1-1 elülső végtagja. A hallgatók több kisebb csoportra oszlottak és tetszés szerint kiválasztották az egyik asztalt. Amolyan team-munkában folyt a boncolás, a feladat az elülső végtag izmainak a különválasztása, eredésének-tapadásának megkeresése volt. Az illat sem volt elviselhetetlen - rosszabbra számítottam - a fertőtlenítő szag keveredik a döghús szagával. Igazából úgy a 2 óra elteltével lehetett érezni, különösen akkor ha nagyon közel hajoltam (a gyakorlat maga 3 órás).
Természetesen én nem boncoltam, csak a tanárt árnyékként követve figyeltem hogy mit csinálnak a hallgatók, illetve ő mit magyaráz nekik.

(Amint lesz egy kis időm, majd lefotózom a saját rajzaimat.)

Könyvek (angol, német):

Guide to the Dissection of the Dog 7th Edition - Evans de Lahunta
Dog's Anatomy - Peter C. Goody
Color Atlas of Veterinary Anatomy - Dog & Cat - Vol 3. - Stanley H. Done,  Peter C. Goody, Susan A. Evans
Atlas der Anatomie des Hundes - Klaus-Dieter Budras, Wolfang Fricke, Renate Richter

Honlapok (angol nyelvűek):
http://www.real3danatomy.com/ - 3D-s, forgatható csontváz
http://vetmed.illinois.edu/courses/imaging_anatomy/canine/forelimb/shoulder/ex01/ex01.html - a csont adott részeinek tanulásához
http://www.purposegames.com/ww-search.php?q=canine - tudásunk ellenőrzésére
http://www.youtube.com  - ide érdemes beírni pl. humerus dog, scapula dog vagy canine stb.
http://www.youtube.com/watch?v=iPBmW7nB0Qg&feature=results_video&playnext=1&list=PL7D97277C4B5DC3B4 - látványos anatómiai bemutató
htttp://www.google.com - kulcsszavak!!! (canine, dog, muscle, skleteon, canine skeletal system stb.)

Néhány tipp:
1. A google segítségével kinyomtatni fekete-fehérben az adott csont, izom vagy ízület képét, majd színes ceruzával kiszínezni. Minden területet/elnevezést más-más színnel.
2. Rétegek készítése saját kezűleg: kinyomtatjuk A4-es méretben pl. a radius-t, majd beletesszük egy átlátszó iratgyűjtőbe. Fekete filctollal körülrajzoljuk a csontot 2 példányban,  az egyiknél színes filctollal beszínezzük az egyes részeket, a másiknál pedig a neveket írjuk oda.
3. Keress minél több képet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése