2011. március 20., vasárnap

A Mammutban gyakoroltunk a vizsgára

Útban a bevásárlóközpont felé idegességet és gyomorgörcsöt éreztem, mintha vizsgára mennék. Az egyik padon ülve vártam Barbaráékra, közben feltettem magamnak a kérdést, hogy miért is vagyok ideges? Bogyó állapota, vagy a Chilivel való találkozás miatt. Aztán rájöttem, hogy tulajdonképpen mindkettő és nem is igazán ideges vagyok, hanem izgulok. Mintha elveszett volna a kutyám és hosszú idő elteltével a megtalálója telefonál, hogy itt és itt vehetem át  - ezt a fajta idegesség-izgalmat éreztem. Örültem ennek az érzésnek, hiszen ez számomra is azt bizonyítja, hogy van valamiféle kapcsolat köztünk. Épp ezeken gondolkoztam, amikor megjöttek Barbaráék. Amint megláttam a kisöreget minden idegességem elmúlt, nagyon örültem a viszontlátásnak, úgy éreztem, hogy a kutyus is örül nekem, a fejét az ölembe fúrta. Mindig meglep, hogy milyen bújós.
Hosszú volt az elmúlt 3 hét Chili nélkül, hiányzott.

A padon ülve simogattam a Chilit, Barbara magyarázott, a látogatók, de különösen a gyerekek meg a kutyust figyelték. Furcsa volt a figyelem középpontjába kerülni. Már maga a hám, rajta a vörös kereszttel vonzza a tekinteteket, de láthatóan nem értik, hogy minek nekem kutya? Nem vagyok sem mozgássérült, sem vak, akkor mi bajom lehet?
Itthon elgondolkoztam rajta, hogy esetleg át kellene tervezni a hámot, valahova feltüntetni, hogy ő hallókutya, egy külön postban majd részletesebben írok erről.

Átbeszéltük a vizsga menetét, milyen részekből áll, mit tehetek, mit nem, mi számít hibának. A megbízhatósági (alapengedelmesség és közlekedésbiztonság) teszt lényege: "a párosnak bizonyítania kell, hogy a kutya kiegyensúlyozott és bármilyen környezetben képes együttműködni a gazdájával úgy, hogy közben nyilvános helyeken konfliktusmentesen tud alkalmazkodni a többi ember igényeihez is." Azaz hogyan viselkedünk egy életszerű környezetben.

Vizsgafeladatok:

1. Közlekedési eszközből való biztonságos ki-be szállás a kutyával - A vizsga helyszínére érkező gazda és kutyája kiszáll az őt szállító járműből, illetve távozáskor beszállnak a járműbe.
2. Piszkoltatás, behívás nagyobb távolságról (szabad játékból), idegen kutyával való találkozás. - A gazda pórázon vezetve a kutyát megközelíti a piszkoltatásra alkalmas területet, piszkoltat, majd a hámot-pórázt eltávolítva szabadon engedi a kutyát. Felszólításra behívja és közlekedésre alkalmas állapotba hozza az állatot (hám, póráz feltevése).
3. Épület megközelítése, forgóajtón, vízlevezető rácson való áthaladás, liftezés. - A vizsgabizottsággal előre egyeztetett útvonalon haladva megközelítik az épületet, és azon belül az előre meghatározott helyre mennek.
4. Közömbösség idegen emberekkel. - A vizsgáztatók által felkért idegen személyek (1-1 felnőtt illetve lehetőség szerint gyerek is) külön-külön a vizsgázóhoz lépnek és megpróbálnak a kutyával kontaktust teremteni.
5. Behívás ültetésből. - A gazda egy kijelölt helyen ültetésben hagyja a kutyát, majd a pórázát ledobva kb. 10 méterre eltávolodik. Kb. 5 másodperc várakozás után magához hívja a kutyát.
Az értékelés szempontjai: A kutya által felvett testhelyzetnek nincs nagy jelentősége, csak annak, hogy a kutya figyelje a gazdát.
6. Ültetés különböző helyzetekben. - Legalább két különböző alkalommal, például büfépult mellett, illetve amikor egy idegennel beszélget a gazda, a gazda utasítására a kutya leül.
7. Fektetés különböző helyzetekben. -  Legalább három különböző alkalommal a gazda lefekteti a kutyát.
8. Élelem-megtagadás. - A kutya nyugodtan fekszik az asztal alatt, úgy hogy a környezetét ne zavarja. Az egyik külsős vizsgáztató a kutya közelében leejt egy falatot a földre. A falat lent marad több percig. (Végül ki kell dobni, a kutya nem kaphatja meg.)
9. Helyben maradás idegen helyen a gazda távollétében. - A gazda egy fal melletti védett helyen (pl. a mosdó bejárati ajtajánál lefekteti a kutyát, és eltávozik (bemegy a mosdóba), Majd 3-5 perc elteltével kijön és folytatják a sétát. A vizsgabizottság tagjai végig a kutya közelében maradnak.

Általánosságban pár tipp a kiképzőtől:

  • minden ajtó, lift előtt előre mondani a vár, lassan vezényszavakat
  • mindig figyeljek a kutyára, minden vezényszónál legyek nyomatékos
  • bármilyen segítségadás lehetséges a kutyának, simogatás, dicséret, zörgetni a jutalomtartó zacskót, jutalmat adni a sikeres feladat elvégzése után
  • finoman lehet korrigálni a pórázzal, de nem szabad rángatni, húzni
  • a póráz sosem lehet feszes!
  • a feladatok végrehajtása közben kommunikálni lehet és kell is a kutyához
  • ha nem megy az ültetés, akkor lábhoz
  • ha az adott feladat nagyon nem megy, akkor se zavarodjak bele, hanem próbáljam meg higgadtan kezelni a helyzetet
  • nem a tied, nem szabad vezényszavakat használjam mielőtt leülünk az élelem megtagadásos feladathoz

A gyakorlás során ismét szembesültem a "jaj, de édes cukipofa" témával, pont szerdán írtam erről. Bogyó révén annyira nem új a történet, de Chili még inkább vonzza az embereket mind a külsejével, mind a tudásával. A kisgyerekes szülők többsége megkérdezés nélkül rámutatott a kutyára és noszogatták a gyereket, hogy simogassa, érintse meg. A megdöbbentőbb az volt, hogy eközben ránk se néztek, csak közösen megsimogatták a kutyát. Komolyan, mintha csak plüssállatka lenne vagy egy szobor mi meg díszek. Számomra ennek a kezelése a legnehezebb, mert zavar, hogy esetleg nem értem őket vagy teljesen felkészületlenül "támadnak le".

Összességében elég szépen megcsináltuk az egyes feladatokat, Barbara is meg volt elégedve velünk.

2 megjegyzés:

Milka írta...

Szia!
Egy ideje olvasom a blogodat, nagyon érdekesnek találom, és minden elismerésem a Tiétek!

Nemrég rábukkantam egy képre, amin egy könnyű hámot viselő kutyus látható:
http://www.vitadacani.info/wp-content/uploads/2009/10/hearing_dog.jpg

Minden jót!
Maurer Lilla

Ysani írta...

Szia!

Először is köszönöm, hogy írtál, mert számomra ez egy fontos visszajelzés az eddigi "munkámról". Remélem továbbra is tudok érdekes témákkal szolgálni... esetleg megírhatnád, hogy mi az ami érdekelne a hallókutyákkal vagy a hallássérültekkel kapcsolatban.

Köszi a linket, a hámmal kapcsolatban pont most írok egy bejegyzést.

Üdv,
Zsani

Megjegyzés küldése