2011. február 1., kedd

A Phonak FM rendszeréről

Még 2008 szeptemberében az audiológusom megkért, hogy vegyem fel a kapcsolatot egy lánnyal, aki akkor gondolkozott az FM-rendszer megvásárlásán. Néhány e-mailt váltottunk, melyben megkért, hogy írjam le tapasztalataimat a rendszerről. Most az akkori levelemet szeretném veletek is megosztani, hátha segítek vele valakinek, bár ma már sem a készülék, sem konkrétan ez az adó-vevő párosítás nem kapható, de  a fejlettebb változata igen. 

Sajnos az a tapasztalatom, hogy mind az új hallókészülék, mind az FM-rendszer kipróbálásánál csak a támogatottról kezdenek beszélni, amiről köztudott, hogy azok többnyire gyenge készülékek, a gyártó termékpalettájának csak a töredéke. Javaslom, hogy nézz utána a neten, hogy az adott gyártónak milyen készülékei vannak. Azt is el kell fogadni, hogy aki megszokta egy márka hangszínét az nagyon nehezen áll át egy másikra. Ne csak az árat nézzétek, fontos a minőség is. A készülékem már 7 éves, de csak tisztítás miatt volt eddig szervizben.
Minden esetben 1 hetes próbahordásra van lehetőség minden kötelezettség nélkül! Ne hagyd magad egyre rábeszélni, próbálj ki többet! Ha nem tetszik a szakrendelés vagy az audiológus, akkor keress másikat, ugyanis nagyon fontos a jó kapcsolat vele, mert ő fogja beállítani a készülékedet. Ha nem értitek meg egymást, akkor az életedet teheti tönkre.

Phonak - FM termékek (magyar nyelvű)  - csak a TB által nem támogatottakról van ismertető!
Phonak - FM Systems (angol nyelvű) - minden termékük megtalálható

Akkor íme a levél, melyet 2008-ban írtam, a véleményem továbbra is jó a rendszerrel kapcsolatban, de azóta sajnos sokat romlott a fülem (nem az FM használata miatt):

Készülék: Phonak Claro 311dAZ
FM adó: Phonak SmartLink
FM vevő: ML8

Szóval.. kezdjük azzal, hogy az FM adón  be lehet állítani, hogy csak az adó mikrofonja által vett hangokat továbbítsa a vevőnek (az egyszerűség kedvéért nevezzük A módnak) vagy egyszerre halld az adó mikrofonján és a hallókészülék mikrofonján vett hangokat (ezt meg B módnak).

Sajnos az egyetemen már végeztem mire ezt megvettem, így abban a környezetben nem volt alkalmam kipróbálni. Viszont egy fotóművészeti kurzusra járok, ahol az órán egy nagy asztal körül szoktunk ülni, ezért az asztal közepére szoktam tenni az adót és beállítom B módba.
Ha  egy olyan előadáson vagyok, ahol a beszélő egy asztalnál ül, akkor az adót a lehetőségekhez képest eléje rakom és A módba állítom, mert ilyen esetben zavarna az emberek sutyorgása, papírzörgés, táskatúrás stb.

Úgy vettem észre, hogy étteremben ha csak 4-5 ülünk is asztalnál és A módba állítom, akkor se hallom tisztán őket. De szerintem ez csak a súlyos hallásveszteségem miatt van, a rendszer nélkül semmit se értenék. Többnyire kerülöm a zajos helyeket és 2-3 embernél többre nem tudok "figyelni".

Nagyon szeretem TV nézéshez használni, mert van egy pár sorozat amit kedvelek, de eddig nem igazán értettem, ennek segítségével viszont sokkal jobban értem. Azért bevallom őszintén továbbra is eredeti nyelven, magyar felirattal szeretem a legjobban nézni a filmeket. Itt többnyire a B módot szoktam használni, de ha különösen rossz a szinkron akkor az A-t.
A hangerőt az adón tudod szabályozni, a TV hangerőszabályozója téged nem érint. Majd meglátod hogy fogsz röhögni, amikor először mész ezt használva a WC-be és közben tisztán hallod a füledben amit mondanak a TV-ben. Legalábbis velem ez történt, mintha egy másik világ tárult volna ki előttem.

Zenehallgatás. Én eddig nem hallgattam zenét, mert ugye a fülhallgatót nem tudom a fülembe dugni, a magnót meg túl hangosra tekerem - ez is megváltozott. Vettem egy iPod-ot :)
Nagyon jó érzés, hogy az egész lakásban járkálva hallom a zenét mindenféle kábelek nélkül, valamint nem zavarok másokat. Anyukámmal leteszteltük, hogy ha a legerősebbre állítom a hangerőt, akkor hallani valami halk hangot a "fülem környékén", de csak akkor ha tudatosan figyel rá, vagy ha közvetlenül mellette állok.

Telefonálás. Bluetoothon keresztül tudsz telefonálni vele. A használati utasításban részletesen le van írva, hogy mit hogyan kell beállítani, ezért ezt most mellőzném.

Kipróbáltam a Mylinket is - ez a nyakba akaszthatós, de nagyon zavart hogy állandóan a nyakamban kell hordanom és persze feltűnő is. Sokkal kényelmesebb és szerintem erőteljesebb a mikrofonja a Smart Linknek. Ja igen, ehhez van 2 mikrofonkábel egy kisebb rövidebb hatótávolsággal és egy nagyobb, ami erősebb. Ezen kívül vehetsz hozzá csiptetős mikrofont is.

Persze mint mindennek, ennek is van előnye és hátránya:
+ egy új világ tárul ki előtted
+ magabiztosabbá tesz
+ szabadságot ad
- nehézkes használat, néha össze-vissza kell dugdosni a kábeleket hogy pl. a TV meg az adó felismerjék egymást
- hamar lemerül
Ha az asztalnál többen vannak, de nyugodt környezetben (azaz alig vagy egyáltalán nincs háttérzaj) pl. otthon akkor gond nélkül tudom használni a rendszert.

Viszont, ha már erős a háttérzaj, akkor őszintén megmondom, hogy nem sokat ér. Aki elé odarakom az adót, azt fogjuk rá, hogy egész jól értem, de a többieket már nem nagyon. Egy normális beszélgetés több ember közt (erős háttérzajban) ugye elég össze-vissza megy, nekem ez már teljesen követhetetlen, teljesen mást értek, másra válaszolok mint kéne. (Bár ez csendesebb környezetben is sokszor előfordul velem.) Nekem ekkor túl tompán, távolról jönnek a hangok. Próbálom ugyan megszűrni, elválasztani a beszédet a zajtól, de az túl sok időt vesz igénybe… meg mire rájövök, hogy mit akart mondani az illető már késő. Amúgy is van kb. fél - egy mondat késésem, elég fárasztó egész nap figyelni az embereket, egy-egy ilyen alkalom meg különösen kimerítő tud lenni.
Sokszor csak a témából, helyzetből vagy az adott mondatból próbálom kikövetkeztetni, hogy mit mondhattak nekem, és persze nem mellékes a szájról olvasás sem.

Ahogy fentebb írtam, lehet ruhára csiptetős mikrofont is venni a készülékhez - ezt ugyan még nem tettem meg, de szerintem ha egy emberrel beszélsz erős háttérzajban, akkor már mindent értenél, hiszen akkor a mikrofont közel a szájához lehet elhelyezni. Mégis kellemesebb erre megkérni a partnert, minthogy akassza a nyakába az adót.

Mindezek ellenére azt vettem észre, hogy egy kicsivel jobban értem az embereket ilyen szituációban az FM-rendszer segítségével.

Az adón pár fokkal le- és fel lehet venni a hangerőt, ami sokszor nagy segítség, bár nem szabad túlzásba vinni, mert akkor begerjeszti a készüléket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése