2011. február 24., csütörtök

A csengőhangokról

Az eddig eltelt 13 év alatt számtalanszor megfigyeltem, hogy a csengőhang időnkénti váltakoztatása jó hatással van a jelzés módjára, ez a napokban újra bebizonyosodott. Általában 2-3 hangot szoktam cserélgetni, de most egy teljesen ismeretlen lett beállítva: amikor februárban Barbara nálunk járt Chilivel megkérdezte, hogy melyik csengőhangot használom. Megpróbáltam egy olyat találni, ami mindannyiunk Nokia telefonján gyárilag rajta van. Nem volt ilyen, ezért megbeszéltük, hogy majd átküldöm sms-ben. A keresgélés során egy új csengőhang lett beállítva, de nem szándékosan - nekem is csak Bogyó élénksége tűnt fel.
Bogyó eleinte csak felemelte a fejét, körbenézett a hangra, de úgy 5-6 csörgés után már sokkal aktívabban, pontosabban jelzett, mint eddig. Ettől még sajnos nem jön hozzám, de már az is nagy segítség, hogy a helyéről igyekszik felhívni a figyelmemet, hogy valami történt. Ilyenkor körbenézek a lakásban és ha a telefon, akkor a villogása alapján találok rá. (Az ajtócsengő az egyetlen amire hajlandó felállni, ugatni, odajönni hozzám és az ajtó felé terelgetni.) 

Nem az a fontos, hogy teljesen ismeretlen legyen a hang, lehet egy korábban használt is - a lényeg az "újdonság varázsa". Valószínűleg a "régit" egy idő után annyira megszokja, hogy nem mindig váltja ki belőle az általam elvárt reakciót, azaz a jelzést. Továbbá azt is megfigyeltem, hogy csak bizonyos hangok iránt mutat érdeklődést. Azt nem tudom milyen hangok ezek, csak amikor a telefonomban végigmegyek a listán - látom az eltérő reakciókat.

Kíváncsi vagyok, hogy Chili esetében is igazak-e a fentiek. A jelzéseket tekintve a két kutya között a legnagyobb különbség a hangra való érzékenységben van, Chilinél a mozgássérült-segítő képzés részeként ez kiválóan el lett nyomva, ráadásul "olaszos családban" nevelkedett.  Az együttélés során ez fejlődni fog nála.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése