2011. február 23., szerda

Bonnie Poitras Tucker: A csend hangjai

Bonnie Poitras Tucker: A csend hangjai című könyvét szeretném a figyelmetekbe ajánlani.  (Megjelent a Bastei Budapest Kiadó gondozásában.)
Aki ismer, tudja, hogy nagy könyvfaló vagyok, kedvenc időtöltésem egyike a könyvesboltok, antikváriumok polcainak tüzetes átvizsgálása.. Ezért is volt meglepő számomra, hogy a 2002-ben megjelent könyvet, én sokkal később, egy nagy könyvesbolt egyik eldugott sarkában, az akciós könyvek pultjánál találtam meg.

Bonnie siketen született 1939-ben. Megtanult beszélni, szájról olvasni, jogi egyetemet végzett. Három felnőtt gyermek édesanyja, neves jogászprofesszor, évekig gyakorló ügyvédként dolgozott. 

Ez volt az első olyan könyv, melyet egy sorstársam írt, izgalmas felfedezés volt, amikor rájöttem, hogy jééé nem csak én élem át ezt, jééé nem csak én érzek így, jééé nemcsak nekem vannak ilyen-olyan gondolataim. Sokat sírtam olvasás közben. Tucker sok-sok humorral, őszintén mutatja be a másságunkat, mindennapi küzdelmeinket a hallók világában - ezáltal erőt adott, pozitív példát mutatott, hogy hallássérülten is lehet viszonylag teljes életet élni. Halkan megjegyzem, hogy a könyv megállapításaival nem mindig értettem egyet, de ez abból is ered, hogy teljesen eltérőek az amerikai és a magyar viszonyok.
A könyv nagy erénye, hogy együttérzésre és elgondolkozásra ösztönzi az olvasót.

Elsősorban hallóknak, hozzátartozóknak, érdeklődőknek ajánlom ezt a könyvet, hogy jobban megérthessék hallássérült családtagjukat, gyereküket, ismerősüket.

Részlet a könyvből:

"Milyen a csönd?

Kérem beszéljen nekem arról, hogy mit hall! Azt mondják a tenger zúg, morajlik. Hogy hangzik a zúgás és a morajlás? Azt mondják a szalonna serceg a serpenyőben, a kukorica pattog. Ezek hasonló hangok? Csak éppen az egyik tovább tart, mint a másik? Amikor serceg a szalonna, az olyan, mint sok kis pattogás egymás után? Hogyan hangzik a pattogás? Mit jelent az, ha valaki azt mondja, "hallom, hogy forr a víz a tűzhelyen"? Hogyan tudnak azok az apró kis buborékok bármilyen hangot is hallatni?
(...)
És a zene? Azt mondják, a countrymuzsika másképp hangzik, mint a popzene, és a blues más, mint a jazz vagy a klasszikus zene. És hogy a rockzene teljesen másképp szól, mint az összes többi. Ez az egész annyira zavaros! El tudja nekem mindezt magyarázni anélkül, hogy olyan szavakat használna, mint "mormog", "dübörög" és "jól cseng"? Mert én, aki nem hallok, nem értem, mi az, hogy "mormogni", "dübörögni" és "jól csengeni".
Ha erősen megrántom a toalettpapírt, akkor letekeredik a rolniról, egész a földig. Ad közben hangot? Lehet azt hallani, amikor épp leér a földre? És amikor olvadozik a fagyi, és rácsöpög az ember ruhaujjára, azt hallani? Vagy csak akkor ad hangot, ha kemény felületre csöppen, például a konyhakőre, nem pedig a puha ruhaujjra? Ha összenyomom a fogkrém tubusát, akkor hallani valamit? És mi van, ha már kiürült? Azt mondták nekem, hogy a kipréselődő levegőnek is van hangja. Ez meg hogy lehet? Milyen az a hang?
(...)
Beszéljen nekem arról, amit hall, ám olyan szavakkal, amelyeknek számomra van értelmük! De először én mesélek önnek arról, hogy milyen a csönd."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése